Yumiko Oda
商学部 教授
Biography
一橋大学にて経営学修士(MBA)、商学博士(Ph.D.)を取得。同大学経営管理研究科・特任講師を経て、現在にいたる。専門は消費者行動論、マーケティング、消費文化論。特に、市場創造における制度化プロセス、即ち、負のイメージを付与された商品やサービスが、人々に受け入れられるようになるプロセスについての研究を行なっている。近年は、このような問題意識をもとに、ジェンダー規範の変化とマーケティングの役割について、SNS等のテキストマイニング手法を使って明らかにすることに取り組んでいる。
Research Interests
消費者行動論、マーケティング
Final Education
博士(商学), 一橋大学
Academic Papers
- Yumiko Oda (2020) Outsourcing intimate lives: diffusion of practices while maintaining traditional norms—The case study of the Japanese marriage hunting ‘konkatsu’ boom—. Journal of Marketing & Distribution 23 (1)
- Yumiko Oda (2020) Destigmatization of Consumer Practice through Cooperation of Conflicting Logic. Marketing Review 1 (1)
Grants
- (2024) Consuming Time: Beyond Dichotomies of Acceleration and Deceleration. Japan Society for the Promotion of Science Primary Researcher
- (2020) Outsourcing private life: How existing gender norms are maintained in the marketization process. Japan Society for the Promotion of Science Primary Researcher
- (2020) Grant-in-Aid for Young Scientists. Japan Society for the Promotion of Science Primary Researcher