学部学科

Academic Programs

商学部

BSc in Commerce

  1. TOP
  2. 学部学科
  3. 商学部
  4. 教員紹介
  5. 織田 由美子

Yumiko Oda

商学部 准教授

織田 由美子

Biography

一橋大学にて、経営学修士(MBA)、商学博士(Ph.D.)を取得。同大学経営管理研究科・特任講師を経て、現在にいたる。専門は消費者行動論、マーケティング、消費文化論。特に、市場創造における制度化プロセス、即ち、負のイメージを付与された商品やサービスが、人々に受け入れられるようになるプロセスについての研究を行なっている。近年は、このような問題意識をもとに、ジェンダー規範の変化とマーケティングの役割について、SNS等のテキストマイニング手法を使って明らかにすることに取り組んでいる。

Research Interests

消費者行動論、マーケティング

Final Education

博士(商学), 一橋大学

Academic Papers

  • Yumiko Oda (2020) Outsourcing intimate lives: diffusion of practices while maintaining traditional norms—The case study of the Japanese marriage hunting ‘konkatsu’ boom—. Journal of Marketing & Distribution 23 (1)
  • Yumiko Oda (2020) Destigmatization of Consumer Practice through Cooperation of Conflicting Logic. Marketing Review 1 (1)

Grants

  • (2020) Outsourcing private life: How existing gender norms are maintained in the marketization process. Japan Society for the Promotion of Science Primary Researcher
  • (2017) Value Transformation and Market Creation: based on the perspectives of Economic Sociology using case study of mate selections. Yoshida Hideo Memorial Foundation Primary Researcher